Miért tojik a csokinyuszi?

 2010.04.02. 13:59

Mindenkinek vannak gyerekkori emlékei (hacsak valaki nem egy brazil szappanopera amnéziás, netán megvakult és/vagy átmenetileg lebénult szereplője)… A Zsebbarátnő egyik kedvence az, amikor megszületett a húga. Vagyis a húgom. Hogy ennek mi köze van a húsvéthoz? Hát, hogy húsvét hajnalban történt a dolog. Négy éves voltam, amikor – ó, boldog idők! – elég egy csokinyúl a tökéletes ébredéshez. Még akkor is, ha az a csokinyúl történetesen elolvadt és hajamba ragadt is reggelre. Akkoriban nem kapkodott az ember lánya reggeli smink és hajkefe után, nem heverészett félholtan a párnái között, hanem kipattant az ágyból, hogy terepszemlét tartson a húsvéti meglepetések között. Öcsém addigra már teljes pánikban kukorékolt, ugyanis szentül hitte, hogy a nappaliban művészien szétszórt csokidrazsék valóságos nyúlbogyók. Volt a dologban némi ráció, ugyanis a kisszobában meg egy igazi, foltos nyuszi rágcsálta el éppen a vezetékeket, akit aztán – nagyon eredeti módon – Nyuszinak kereszteltünk el. Hogy közben született egy kistestvérünk, az egészen ki is ment a fejünkből, pedig hajnalban még azon imádkoztam kétségbeesetten, nehogy fiú legyen az újabb jövevény. (Akkoriban gőzöm sem volt arról, hogy az ilyen kérdéseket nem a mennyei akarat, hanem a kromoszómák rendezik el, ráadásul jóval a születés pillanata előtt.) Mire a húgom hazaért a kórházból, a Nyuszi nevű nyuszi már rég árkon-bokron túl járt, noha egy darabig még itt-ott látták felbukkanni a környéken, aztán vagy nyúlpaprikás lett belőle, vagy boldog családot alapított egy másik szökevény nyúllal egyetemben, s azóta ők exportálják a húsvéti tojásokat.
Persze ezt már ovis koromban sem értettem: miért mondják, hogy a nyuszi tojja az ajándékokat? A nyulak nem tojnak… vagy ha mégis, azt nem nyerő csokidrazsé gyanánt elmajszolni. Különben is: a csokinyulak bárgyú fizimiskájánál csak a pedofil csokitélapók idegesítőbbek. Akkor meg miért éppen nyúl? Miért nem csibe? Vagy bárány? Vagy bármi más?


Hogy miért a nyúl? Ó, erről eszembe jut egy eset abból az időből, mikor gimnáziumba kezdtem járni. Éppen csak ismerkedtünk az osztálytársakkal, mikor az egyik barátnőm megjegyezte, hogy heten vannak testvérek. Mivel egyházi iskolába jártunk, a nagycsaládos-faktor mindenkit tisztelettel töltött el, kivéve az egyik lányt, aki hangos hahotával vállon veregette a barátnőmet, miközben azt harsogta: „Mint a nyulak, öregem! Mint a nyulak!”
Na, ja: de miért éppen a nyulak? Jó, jó: a nyulak rendesen szorgoskodnak a párzási projecten, és valóban egy szakajtóra való csemetét potyogtatnak a világra, de ez nem egyedülálló jelenség a természetben. Ha már itt tartunk, egy póknak sokkal több utódja van élete során, és mégsem beszélünk „húsvéti pókról”. (Pedig a Pókember-ipart nagyban fellendítené ez az üzleti fogás.) Mint mindennek, ami érthetetlen, a nyúl-kérdésnek is az egészen régi időkre nyúlik vissza a magyarázata.

Mert manapság mit is jelent a húsvét? A legtöbb embernek egy hétfői extra-szabadnapot, sonkát, tojást és gyomorrontásig túlzásba vitt édességzabálást. Slussz. Ez az egyik véglet, a totális sekélység. A másikon meg a totális mélység van, ugyanis a vallásos emberek húsvét apropóján nem a tormás majonéz rejtelmeiben mélyülnek el, hanem az élet legvégső dolgait firtatják: az élet és halál problémáját. Élet, halál, feltámadás – vajon van-e élet a halál után, és ha van, milyen? Ja, és ha már megszülettünk, miért halunk meg? Miért van annyi igazságtalanság a világon, és… még hosszan sorolhatnánk az emberiség leggyötrőbb kérdéseit, melyekkel húsvét apropóján szembe lehet nézni. És nemcsak a keresztény kultúrában nevelkedett embereket foglalkoztatják ezek a dolgok. Ha ez így lenne, a húsvéti bárány terjedt volna el, mint egyetemes jelkép, hiszen az áldozati állat az Ószövetség lapjain az a bárány volt, mely később Jézus szimbólumává vált. A boltok polcain mégis csak elenyésző számban találunk sztaniolba csomagolt barikákat. Miért? Miért tarol mindenütt a nyuszi?

A nyulas sztori még a Biblia előtt kezdődött, mikor az ókori társadalmak kulcsszava a „termékenység” volt. A nyulak szemmel láthatóan élen jártak a dologban, ezért beválogatták őket az ősi jelképek ligájába. Ugyanígy járt a tojás is, melynek bár nincsen köze a nyulakhoz, mégis összekovácsolódott a tapsifülesekkel. És bár nem a nyulak tojják a húsvéti tojásokat, azért mégsem ütközünk meg ezen a furcsa pároson. Annál is inkább, mert ha valami, akkor a tojás tényleg a termékenységet szimbolizálja: lévén maga is egy gigantikus petesejt. (Brrr!) Csoda, hogy a locsolkodás során piros tojást nyomtak hajdan a legények markába?

Apropó: locsolkodás. Kinek van elege a pacsulibűzből? Régen a Krasznaja Moszkva „fantázianévre” hallgató kölni volt divatban, mely vegyi úton távolította el a hajhagymákat, s hetekig kimoshatatlan utószagot árasztott. (Unokatestvérem egyszer ripityára tört egy üveggel a lépcsőházban – a lakók nagy örömére…) Aztán jöttek a kínai macskapisik meg a „locsolóparfümnek” gúnyolt lábvizek. Az igazi úriemberek persze vagy lenyúlják a párjuk Chaneljét, vagy tiszta vizet öntenek a fejünkre, s nem kényszerülünk pusztító bűzcsóvát húzva közlekedni húsvét hétfőjén. A legkedvesebb megoldás az, ha a kézfejünkre cseppentenek csak némi illatmintát, s a legbrutálisabb verzió, mikor valaki szódával spriccel nyakon. (Ez már megesett velem, s biztosíthatok mindenkit: semmi romantikus sincsen abban, ha valaki hideg kútvízzel spriccel ki minket a világból. Már ha a garantált tüdőgyulladást nem tekintjük kedves húsvéti ajándéknak…) Igen, igen: a fiúk előveszik a locsolójukat, és megöntözik a lányokat. Csak a gyengeelméjűeknek nem jut eszébe a szokás erotikus vonatkozása, hiszen mint a legtöbb régi szokásnak, megint csak a „termékenység” a kulcsszava. Ezért is kapott a legény piros tojást a szolgálataiért, ami ordítóan nyilvánvaló szimbólum. Hadd ne ragozzam.

Manapság persze minden másként van: pár szimbólum túlélte a természet és az élet feltámadásába vetett örök emberi hitet, pár pedig nem. Néhányan zombiként tengetik napjaikat: úgy, mint a csokipapírba göngyölt nyulak, a Kinder meglepetéssé változott tojások, s a büdös pacsulivá vedlett éltető forrásvizek. A húsvéthétfők locsolkodási rítusait az össznépi ivászat és sonkafalás váltotta fel. Nem nyerő, noha el kell ismerni: a húsvét szó szerint a hús magunkhoz vételét jelenti. Hogy miért? Mert régente ilyenkor ért véget a negyven napos szigorú böjt, melynek természetesen köze sincsen a manapság oly divatos tisztító, bőrápoló, alakformáló, fogyasztó, fagyasztó léböjtkúrákhoz és más efféle marhaságokhoz. Az viszont tény, hogy a régi korok embere éppen olyan jóízűen lakmározott az ünnepi kötözött sonkából, mint azt manapság is tesszük.

Szóval nincsen új a nap alatt. Vagy mégis? Ha a húsvét az örök megújulás ünnepe, akkor van még remény. Talán a hörcsögképű, mutáns csokinyulak napja is leáldozik egykor, s talán a fiúk is az örök fiatalság vizével fognak nyakon önteni minket húsvéthétfőn. Ki tudja? Addig is reménykedjünk, s ha valami nem működik, akkor fogjuk csak bátran a nyuszira!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zsebbaratno.blog.hu/api/trackback/id/tr821889512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arwen72 2010.04.03. 08:29:28

Hát kérem szépen ez a totális mitikus káoz mintapéldája:)
Mert ugye adva volt Teuton(Norse)alias zsebhugica istennő.Őasszonyságát jelképezi merőben kerezsténység előtti nyers termékenységhittel a tojás és az ág amivel vesszőzik a lányokat.
Ehhez ugye a kereszténység érthető okoból hozzárakta a bárányt.
Valószínűleg német nyelvi"leiterjakabból"indulhatott ki a dolog.
HÄSE>Nyúl
HASEL>Mogyoró aminek ágát a vesszőzésnél használták.

zsebbaratno 2010.04.03. 08:35:15

Igen, igen: semmi baj a hagyományokkal, sőt, nagyon is komoly szerepük van abban, hogy kik vagyunk, hová tartunk, és honnan jöttünk... de akkor tényleg nem ártana tudni, hogy honnan jöttünk. Állítólag egy afrikai törzs tanulmányozásakor döbbenten tapasztalta az antropológus, hogy a rítusai során egy óegyiptomi szöveget hajtogat a törzs, melyből egyetlen mukkot sem ért persze. Megszokták és slussz. De vajon hogyan került az óegyiptomi halotti rítus Belső-Afrika dzsungeleibe? Rejtély.

Arwen72 2010.04.03. 08:35:20

No igen de kérdem én a fiúknak mi a fenéről nem a termékenységjut az "eszükbe"?
Hiú remény lenne bármiféle önáltatás merthogy nekünk is.Kihaltunk volna ha nem így lenne ugyanis.
De azért ha a népszokásokat akarjuk feleleveníteni akkor ne az előszoba szőnyegén spriccelük le a lányt!
Mellesleg én három egész vödör"áldástól"sem voltam hajlandó megmukkanni anno.

Cukota 2010.04.03. 15:49:19

Nekem annak idején az a kettészedhető kartontojás volt a kedvencem, NDK-s verzióban. Meg az a klasszikus csokicsibe, amelyik évtizedekig fel-felbukkant, de mostanában sehol sem találom. lehet, hogy ciki, de én imádom a csokinyulakat. A kedvencem az AfterEight meg a Lindt - kár, hogy pofátlanul drága mindkettő. Lehet, hogy konzumidiotizmus, de számomra már a csokidömping is egyfajta hagyomány.

Arwen72 2010.04.03. 15:49:24

Igen ez a honnan jöttünk és hová tartunk szerintem megérne egy külön szócikket.:)
Bár én is tudom,hogy finoman szólva is darázsfészek de ez ugye egy moderált blog.
Nem a napi politikára gondoltam én sem!!!

zsebbaratno 2010.04.03. 15:52:28

@Cukota: Szerintem nem konzumidiotizmus, ha szeretjük a csokoládét... Sőt! Nekem is vannak kedvenceim: annak idején a csokival bevont zselédrazsékat szerettem. Kár, hogy manapság már csak korcs klónjai élnek ennek a műfajnak. Igazság szerint húsvéthétfőn csak csokoládét szoktam enni: ugyanis valami hamis illúziótól vezettetve azt hiszem, hogy ha kapásból elpusztítom a kísértésbe vivő édességkupacot, úgy nem hízom bálnaméretűvé... Na, majd kiderül. :-)
süti beállítások módosítása