Miért nincsen kerti törpém?

 2010.08.17. 10:19

Kerti törpe? Nektek is az olcsó német würstchen és az ócska NSZK-s pornó ugrik be róla? (Nem mintha valaki is látott volna NSZK-s pornót, de lassan a kispolgári gagyi toposza lesz, akárcsak a kerti törpe.) Itt talán rövidre is lehetne zárni a Zsebbarátnő aktuális elmélkedéseit, hiszen a válasz kézenfekvő: azért nincsen kerti törpém, mert egyrészt nincsen kertem, másrészt meg kiver tőle a jeges verejték. Akárcsak a műfaj más egyéb képviselőitől, mint például a csipkés leggingtől, a hajba biggyesztett rózsaszín műselyem-virágtól, a flitteres felsőhöz passzintott flitteres táskától (lehetőleg strasszos balett-cipővel), hogy a Disney-hercegnőkről már ne is beszéljek, azokkal a ronda, bazedov-kóros szemeikkel. (Melyet egyik kedvenc aranyköpésem nyomán következetesen Dumbledore-kórként aposztrofálok.) Ugyanígy utálom a fagylaltnak öltöztetett ’tünci-bünci’ kislányokat, a ’cukkancs’ állatkölykös képeslapokat, na meg a ’dögi’ leopárdmintás bugyikat. Vagyis giccs-riadó! Fedezékbe!
Persze, ha jobban belegondolok, nekem is van műselyem-virágom – ha nem is rózsaszín. Én is felvettem már strasszos cuccokat, és szégyen ugyan, de én sem vagyok mentes az össznépi reflextől, mely szerint, ha kisállatot látunk, azt mondjuk: „Deee aaaariiiii!” – lehetőleg hülye fejhangon. Szóval a giccs-csontváz mindnyájunk szekrényében ott lapulhat. Vajon ez mennyire ciki?
Tizenéves korban még elmegy a dolog. Ki ne emlékezne pár rémes stílusbaklövésre ebből az időből? Csudabogár lévén középiskolásként kőkeményen irtottam magam körül az összes „cukiságot”, de még nálam is befigyelt egy táncoló-egeres műanyag tolltartó. (Szerencsére ellopták, vagyis nincsen meg a terhelő bizonyíték.) A fiúk helyzeti előnnyel indulnak a témakörben, mert többségüket eleve viszolyogtatja a Barbie World, ehelyett sihederkorukban a Humor Harold-kategóriában élik meg a csúcs- illetve mélypontjaikat. Így aztán hidegzuhanyként éri őket a felfedezés, hogy az első (második, harmadik…) szerelem beköszöntével a kemény marhapásztor-imázs semmivé foszlik, s helyébe egy nyálas, szipákoló trutymó kerül, aki azon töpreng, vajon szerelmes verset fabrikáljon-e szíve hölgyének, vagy vegye meg inkább azt a plüssmackót, amelyik piros szív alakú párnát szorongat a mancsában. Még jó, hogy semmi sem tart örökké, mert ennél az állapotnál kevés ijesztőbb (és ahogy a lányok mondanák: 'ééédiiiibb') akad. Szerencsére az emberek többsége kigyógyul a giccs-szindrómából, ám életünk során újra meg újra felbukkannak ezek a mumusok, hol kerti törpék, hol ocelot-mintás hálóruhák, hol meg undorító nyaralási szuvenírek formájában.
Rendben: nevetünk rajtuk. Kicsit hideglelősen ugyan, ahogyan a képernyő elé szegezve bámuljuk az ijesztően kezdetleges esztrádműsorokat, s nem tudunk betelni a borzalommal. Ám a gyanú befészkeli magát az elménk rejtett bugyrába: vajon miért van piaca ezeknek a torzszülötteknek? Valakit tényleg érdekelnek a ’Megható állattörténetek’? Valaki valóban megveszi a zarándokhelyeken árusított foszforeszkáló rózsafüzéreket? Valaki elküldi azokat a szirupos, naplementés képeslapokat? (Hogy a bikinibe (alig-alig) bújtatott, görögdinnyényi kebleket ábrázoló, ’Balaton by night’-típusú levelezőkártyákról már ne is essék szó…) Vagyis ne nevessünk korán: a giccs itt él köztünk, csőre töltve.
De mi is az a „giccs”? Temérdek esztétikai stúdium foglalkozik a témakörrel, ám olyan ez, mint a nyelvművelés: néhány elhivatott szakember s pár vakbuzgó szakbarbár még nem csinál nyarat. Pontosabban nem formál közízlést. Bár erre rögtön rá lehetne vágni: de gustibus non est disputandum, azaz ízlés tekintetében ne nyissunk vitát. Akkor törődjünk bele a kerti törpék támadásába? (Ó, igen! Kerti törpék igenis vannak! Ha valaki azt hinné, amolyan kihalt fajtával riogatom a népet, mint a dodó-madár vagy a kardfogú tigris, akkor ajánlok egy balatoni körutazást! Minden második településen akad pár rettenetes kirakodóvásár, a legkülönfélébb kerti díszekkel. Mert a törpék mutálódtak, kérem! Van köztük már óriási békakirály, bájtündér és miniatűr hajléktalan, aki koldulva tartja a kalapját. Van szatír-törpe, sőt, láttam már kerti Hitlert is, piros sipkában… Vagy erről már meséltem valamelyik bejegyzésben? A tény az, hogy az ős-giccs nem halt ki. Csak folyamatosan átalakul.)
Visszatérve: mi is az a giccs? Mikor szoktuk elszörnyedve konstatálni valamiről, hogy ez bizony komplett giccsparádé? Gondoljunk csak bele: milyen fizikai tüneteket vált ki belőlünk egy kínosan bájos romantikus filmvígjáték? Valahol tarkótájon tompa nyomást érzünk. Honnan is ismerős ez? Ja, igen: a hányingerből! Aztán megfeszülnek az izmaink, akárcsak vészhelyzet esetén. Vészhelyzet? Arról ugyan nincs szó, ám az idegesség okozta adrenalin-löket megteszi hatását. Az eszünk azonban kontrollálja ezeket az ösztönös reakciókat, s általában kínos vihogással leplezzük kellemetlen érzéseinket. Érdemes az arcokat is figyelni! Legjobb kutatási terep a mozi, ahova szegény férfiakat időről-időre elcipelik a partnereik azokra a klasszikus csajfilmekre, melyek a hímnemű áldozatokból mélydepressziót, agressziót vagy undort váltanak ki. Ez utóbbi esetében olyan képet vágnak a filmről kikóválygó fickók, mint a kisgyerekek, ha le kell gyűrniük a köptető-szirupot. Vagyis a giccs az, amit lenyomnak a torkunkon, de legszívesebben kiköpnénk, mert az émelyítő édesség sem tudja leplezni a mögötte bujkáló keserűséget.
Olyan ez, mint a cukorpótló. Mint a műfenyő. Mint a kamu-Prada. Vagy mint Ivan Iljics élethazugsága. Szomorú. A giccset azért nem szeretjük, mert az édes gumivigyor valami fontos dolognak a hiányát leplezi. Az igazságét. Szóval a giccset azért irtjuk tűzzel-vassal, mert hamis? Mert illúzió? Mert látszat? Azért ennél bonyolultabb a helyzet.
Mert akkor mi a helyzet a művészettel? Még a nevében is a „mű” szó szerepel, tehát ez sem más, mint illúzió, mint látszatkeltés, mint egy valóságon túli világ, melybe belemenekülünk, ha már nagyon vacak ez a földi lét. Akkor ez is a ’big fat lie’ – kategóriába tartozik? Nincs különbség giccs és művészet között? Naná, hogy van! De mi? Miért sírjuk el magunkat az egyiknél gyönyörűségünkben, másiknál pedig kínunkban? Mind a kettő illúzió. Látszat. Délibáb. Csakhogy az egyik teremt. A másik kopíroz. Ha irodalmi párhuzamot akarunk vonni, olyan a giccs, mint Frankenstein doktor szörnyetege. Összetákolt valóságmorzsák szomorú szövedéke. Stimmt? Vagy aki látta az Inception (Eredet) című Nolan-filmet a mozikban, annak mond valamit az „álomkulissza” – kifejezés. Álomkulisszát nem szabad emlékekből építeni, hanem a fantáziánkra kell hagyatkozni. Nos, ez az, amire a giccs képtelen. Szívmelengetőnek hitt emlékekből barkácsol bájosnak szánt, de voltaképpen bánatos kreatúrákat. Olyan ez, mint a párkereső hirdetések. „Mások által vonzónak mondott nő megismerkedne…” Szabad fordításban: "tök jellegtelen vagyok, (de az anyukám szerint aranyos...)" Márpedig a jellegtelenség belülről fakad. A giccs mögött üresség tátong. A művészet mögött mélység. (Persze a mélységnek is vannak rizikói: nem lehet csak úgy lábat áztatni benne. Abban el kell merülni. Csak jó úszóknak!)
Szóval a giccs: hamis, mint egy olcsó Mona Lisa-nyomat; eltúlzott, mint egy operett színésznő sminkje; édeskés, mint egy marcipáncica; érzelmes, mint a brazil szappanoperák; s végül elcsépelt, mint egy unalomig játszott sláger. Van még kérdés? Hát persze! Mert mindez jól hangzik, sőt, még van is esztétikai súlya a dolognak, de jogosan merülhet fel: mi köze a mélység és üresség filozófiájának ahhoz, hogy van-e kerti törpém vagy macis pizsamám? És miért baj az, ha valaki angyalkás porceláncsengettyűket gyűjt? Különben is: a tárgyaknak helyi értékük van. Ha érzelmileg ragaszkodom a tömeggyártásban készült piros almás gyűrűhöz, amit a nagymamámtól kaptam az utolsó közös nyaraláson, akkor mindegy, hogy giccs-e vagy sem. Szeretem és kész. Vagy mégsem?
Azt hiszem, ez is olyasmi, mint a ponyvaregények ügye. Kizárólag lányregényeken élni lehetetlen. De ha Marquez és Montesquieu közt meglapul egy Margaret Mitchell – nem nagy ügy. Sőt: egészséges és emberi, ha nem mindig járunk a fellegek között, hanem néha arra ébredünk, hogy bilibe lóg a kezünk. Ha csupa giccs az életünk, s észre sem vesszük: ciki. Ha a hajunkba tűzünk egy műselyem-virágot vagy egy unásig koptatott melódiát dúdolunk magunk elé, mikor szerelmesek vagyunk: belefér. Emberiek vagyunk és kész. Ha viszont ízlésesen megkomponált, művészi alkotás az életünk, melyben sehol egy apró bökkenő, viszont olvasatlanul kukába vágjuk a habos-babos karácsonyi képeslapokat: gyanús elitizmus, mely éppen úgy élethazugság-szagú, mint a fröccsöntött törpepark.

Bár, ha választanom kell Marquez és a kerti törpék között, hát inkább bevállalok száz év magányt, vagy egy reménytelen szerelmet (kolera idején), mint egy világító fenekű nyárimikulást a kapum előtt…
 

A bejegyzés trackback címe:

https://zsebbaratno.blog.hu/api/trackback/id/tr712227447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nóniusz 2010.08.18. 13:29:48

Helló! Én pl. bolondulok mindenért, ami karácsonyi (szia Christmasgirl!), Elvis lassú számaiért, és nyilván még sok olyasmiért, ami mások szemében béééna. De a helyzet az, hogy ha valami tetszik, akkor kicsit sem érdekel, hogy giccsesnek számít-e.

zsebbaratno 2010.08.18. 13:32:59

@Nóniusz: A karácsony nem giccses! Kivéve a bolti műfenyőket egyen-díszítéssel, meg a bömbölő ünnepi slágereket, melyek még a csapból is folyni szoktak akkortájt. De a karácsony: okés. Elvis: okés. Viszont Elvis-cuccban kérni meg szívszerelmünk kezét egy karácsonyi jégrevün: na, az már nem okés...

Arwen72 2010.08.19. 15:42:59

Hm lehet ez most mítosz romboló lesz pl. én is képes vagyok Demis Roussost vagy Julio Iglesiast hallgatni néha....Persze kizárólag fülessel és ha nincs mögöttem senki.
De a(sic!) világító gipsz terriertől engem is kivert a hideg veríték.Horvátországban láttam egy német banyánál miből következik,hogy magával is cipelte a szerencsétlen.
No meg a másik"kedvenc" a herendi vagy korondi vázában a művirág csomó.Ezt egyik nagynéném műveli rendszeresen.
Igen mindenki fényképezett már Naplementét fülig szerelmesen kézenfogva a Párjával de nem ezzel óhajtunk maradandót alkotni.
Ahogy egy kedves barátom szokta mondogatni:"a természet soha nem termel giccset ha mégis ott a az ember a ludas!"

Nóniusz 2010.08.19. 15:42:59

Én a feldíszített bolti fenyőket és a bömbölő karácsonyi slágerfeldolgozásokat is szeretem. :)

zsebbaratno 2010.08.19. 15:48:26

@Nóniusz: Már október elején is??? :-) Oké: akkor mit szólsz az ablakokból lógó, félig életnagyságú "akasztott" Télapókhoz? Vagy nevezzem őket rosszul maszkírozott besurranó tolvajoknak? Azok is cukik? Mert ha erre is igent mondasz: feladom. Hozzád képest Grincs vagyok...

zsebbaratno 2010.08.19. 15:48:26

@Arwen72: Mítoszromboló? Ugyan! Egy amazon attól lesz kemény, hogy van lágy oldala is. Ha mindig csak a nyereg alatt puhított húst eszi, s eszébe sem jut egy kis csokit nassolni, nos, úgy nem nagy kunszt a keménység. Csak gyári alkatrész. Szóval teljesen oké az operaária! Ami pedig a herendibe-korondiba rakott művirágot illeti: meredek. Állítólag azt tartjuk undorítónak, ami nem helyénvaló. (Kivételesen nem erkölcsi értelemben, hanem funkcionálisan.) Nos, a giccs meg az autentikus így együtt. nem csoda, hogy kiverte Nálad a biztosítékot.

Arwen72 2010.08.20. 14:02:49

@zsebbaratno: Igen Igazad lehet:A gyengédség ami viszont nem keverendő össze a gyengeséggel csak az igazán erősek sajátja.
Az autentikus meg a giccs így együtt meg szerintem fura és nekem fel is tűnik.
Mi már évek óta csak szalmadíszeket teszünk
a fára.Mielőtt valaki felhomályosít tudom az is kínai.Naná de legalább abból is készül aminek elsőre látszik.:)
Nóniusznak igaza van ha a plázák nem az egyházi naptár szerint"dolgoznak" az csak jobban segít elkülöníteni apláza/sláger világát az örök értékektől.

Cukota 2010.08.20. 14:02:53

Bocs, de én alapból nyálellenes vagyok! Szóval nevezzetek elitistának vagy egyébnek, én akkor sem vagyok hajlandó azokra a bájgombóc dolgokra, amikre mások azt mondják: "romantikusak". Ha engem bárki is fél térdre ereszkedve kérne meg, hát tuti nemet mondanék. (Bár ezt nem borítékolhatom.) És egyetértek a fiúkkal: a romantikus filmek - bűnrosszak. A vége mindnek happy end... akkor meg minek nézzem meg???

Arwen72 2010.08.23. 13:37:53

@Cukota:
Mint írtam a gyengédség csak az igazán erősek sajátja.
Egyébként meg nyugi Cukota amíg nem söpröd a járdát egy 8 méteres uszállyal addig nem fog senki féltrérden közlekedni előtted!
A romantika nem keverendő össze a cukorsziruppal!

Cinke12 2010.08.23. 13:37:18

@Cukota: Naa, azért nem mindnek...Konkrétan A romantikus film, nevezetesen a Rómeó és Júlia (Zeffirelli-féle)vége azért nem nagyon mondható happy endnek. Ebben az értelemben, ahogy te használod a romantikus szót, nekem így a romantika=giccs.
De amúgy számomra egy Szerelem a kolera idején (még így is, hogy a könyv közelébe se ér!) azért nem ugyanaz mint pl. az 50. olcsó limonádé a tepsiszájú Julia Robersszel (van választék és tényleg mindegyik történet szinte ugyanaz)
De persze lehetne vitatkozni...itt van kapásból..ki hogy definiálná a romantikát?

Nóniusz 2010.08.23. 13:37:18

A mászó Mikulások tényleg randák! Viszont amikor megjelennek az erkélyeken lógaszkodva, akkor mégis jó érzés tölt el, mert tudom, hogy eljött az év számomra legszebb időszaka. És ugyanez igaz a White xmas huszonhatodik- valójában idegesítő- feldolgozására, vagy a világoskék játékpónikra, amik tényleg nem képviselnek esztétikai értéket, de a gyerekkoromat juttatják eszembe, és az jó.

zsebbaratno 2010.08.23. 13:45:35

@Cinke12: Igen-igen: az örök kérdés. Mi a romantika? Ha a "lesüllyedt kultúrjavakat" tekintjük annak (azaz minden Rómeó és Júlia-utánérzést, melyek csak a "fílinget" keresik, a mondanivalót már nem), nos, akkor a romantika: gáz. A köznyelvben ez egyet jelent a nyálelszívós slágerekkel és más hasonlókkal. De ha a "kultúrjavakat" tekintjük - még a búvárleckék előtt -, nos, akkor a romantika = korstílus, életérzés, különösség, zsenikultusz, elvágyódás... azaz Petőfi, Victor Hugo, Jókai, szabadság és szerelem. (Akár kolera idején is, bár ez egy későbbi történet.) Ja, és a "tepsiszájú" kitétel: nyerő! :-)

zsebbaratno 2010.08.23. 13:45:36

@Nóniusz: Kéééék póniiii? Ha elég puha, akkor oké. Ha viszont polyetilénből készült és még csak hozzábújni sem jó: akkor giccs-listás! Mellesleg egyetértünk: a karácsony szuper. És már csak 122-t kell addig aludnunk!

Nóniusz 2010.08.31. 16:59:36

A lényeg, amit a példáimmal próbáltam kifejezni, az, hogy kár ezen görcsölni. Az ízlésünk az értéktelen gagyik nagy részét úgyis kirostálja, ami mégis marad, az meg azért marad, mert számunkra valamilyen jelentéssel bír. Mint a parancsikon: nem hordoz tartalmat, de rámutat a dokumentumra.
süti beállítások módosítása