Mi zajlik a kulisszák mögött?

 2009.09.05. 21:08

Olvastad már a könyvet? Tudod, az Életmentő zsebbarátnőt… Ha nem, akkor sipirc, szerezd be!

Aztán, ha elolvastad, biztos azt fogod kérdezni: ez a nő tényleg paradicsomot tömköd a szomszédok papucsába, és egy flakon Domestost hord a táskájában? Tényleg ezt gondolja a világról? És mindig ilyen lökött?
Hááát, ez bizony nem egyszerű dolog. Hadd magyarázzam meg, talán úgy könnyebb lesz megérteni, hogyan is működnek ezek a dolgok!

Bruce Willis-t megállítják a rendőrök gyorshajtásért, és kérik, igazolja személyazonosságát. Mit mond erre ő? Azt, hogy Bruce Willis, a fenébe is! Foglalkozása? - jön a következő kérdés a mezei közegtől, aki sosem jár moziba, de még tévéje sincsen, melyen a Die Hard sokadik ismétlését megnézhette volna. A válasz az, hogy színész vagyok, apafej. Jó, jó, de mit játszott? – akadékoskodik a hatóság embere, és Bruce Willis kénytelen felsorolni az összes világmegmentő alakítását…

Valahogy így vagyok ezzel most én is, noha világmegmentő szerepben sosem osztottak rám lapot, és Demi Moore-t sem vettem feleségül, ám a klisé azonos.
Három fogalom: író, szerző és „mesélő”, okosabb szóval élve narrátor. Egy és ugyanaz, mégis más. Épp fordítva, mint Isten, aki egy lényeg, három személyben (tudjátok: Atya, Fiú, Lélek…). Az író voltaképpen egy személy – három lényegben.
Vagyok én, aki konkrétan írok. Kezembe veszem a tollat – vagy a billentyűzetet, közben Túró Rudit majszolok, aztán elsietek tornázni, dolgozni, telefonálni. De közben írok is, hiszen író vagyok. Vagy inkább csak tollforgató/billentyűkoptató. Ebbe ne menjünk bele. Ennek az írónak van egy polgári, „civil” neve, és él, mint mindenki más. Ő Bruce Willis, akit igazoltatnak. Az egyszeri ember, aki gyorsan hajtott.

A szerző már más tészta: ő nemcsak leírja a szavakat, hanem kombinál is. Bizony, a szerző nem eszik Túró Rudit, vagy borítja ki a teáját. Ő csak „szerez”. Ez a szakmája. Úgy, mint Bruce Willis-nek a színészet.

De hiába imádtuk John McLaine-ként a filmvásznon, Bruce Willis nem azonos a hőssel, aki fél kézzel kioszt mindenkit a maga bárdolatlan módján, s bizony, megütné a bokáját, ha a rendőrnek az általa alakított figura nevét diktálná be a jegyzőkönyvbe. Egyszerűen a dolgok nem így működnek. McLaine egy szerep, akárcsak számomra a Zsebbarátnő. Testhezálló, szórakoztató, és szerethető, de nem én vagyok. 

Hogy ki vagyok én? Avagy a Túró Rudit eszegető billentyűkoptató? Erről szólnak a kulisszatitkok.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsebbaratno.blog.hu/api/trackback/id/tr761364422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mülléder mari 2009.09.15. 19:31:47

Szia, Panna!
Hol lehet beszerezni a könyveidet? (Bocsá: De jó, hogy megtaláltalak!...stb...stb...)
Még őrzöm a pasás naptárt a rajzaiddal, de ezeket is szeretnéééém, ha lehetséges, üzend meg nekem az iwiwen, vagy a mailomon a "hol?"-t!
EzerölelésM

zsebbaratno 2009.09.15. 20:23:17

@Mülléder mari: Ó, de jó! Örülök, ha valakinek tetszenek az irkáim és firkáim, noha nem vagyok egy pennapörgető matador, vagy egy reinkarnálódott Picasso...
A könyvecskébe (rajzostul, betűstül) bele lehet futni a nagyobb könyvesboltokban, de aki nem idegenkedik a netes rendeléstől, az klikkeljen bátran a lap tetején található borítólapra! Sitty-sutty: a Scolar Kiadónál találja magát...

Cukota 2009.09.17. 14:58:32

Hello! Végre felfogtam, miért nyúzott a gimis magyartanárunk azzal, hogy ne keverjük a szerzőt az íróval meg a mesélővel. (Idióta vén tökfejnek hittem, amiért a szavakon lovagolt.)Köszike a korrepetálást! LOL! Amúgy milyen érzés tanárnéninek lenni? Nem nagyon gázok manapság a gyerekek?

zsebbaratno 2009.09.17. 16:41:05

@Cukota: Szia Cukota! Örülök, hogy ilyen "aktív" vagy.
Hát, igen: ilyenek ezek a csúnya, rossz-rossz magyartanárok. Mindig kijavítják az embert, és kötekednek a szegény-szegény diákokkal. Ismerem a fajtát...
Hogy "gázok-e manapság a gyerekek"? NEM! Jézusom, már hogy lennének azok?! Legfeljebb a világ "gáz", amiben élnek, és ragad rájuk ebből is, abból is. Szent meggyőződésem, hogy abban a pillanatban kellene pályát váltania egy pedagógusnak, mikor kicsúszik a száján az a bizonyos "bezzeg az én időmben" - mondat. Őszintén szólva: bele is pusztulnék az unalomba, ha tökéletes diákok között kellene eltöltenem a napjaimat. Ha nem lennének a tanítványaim, a Zsebbarátnő sem lenne az, aki. Ők alakítanak engem, én meg őket. Ha sikerül...

Cukota 2009.09.26. 19:29:41

Áh, értem. Egyszer azt olvastam, hogy a tanárok vagy kontraszelektált idióták, vagy szent őrültek. Ezek szerint Te az utóbbi cimkére hajtasz! ;-)Egy nagy kalappal...

Christmas girl 2009.10.04. 14:40:45

Kedves Panna!
Pár napja az egyik barátnőmtől kaptam meg a könyvet.Nagyon szórakoztató,és egyben hasznos könyv. Hiszen egy lánynak szüksége van egy "Életmentő zsebbarátnő"-re.
Üdv.: Christmas girl

Arwen72 2009.10.06. 22:51:14

Nálunk egymás kezéből kapkodjuk ki.:)

zsebbaratno 2009.10.10. 09:34:29

@Christmas girl: Hú, Karácsonylány, ezt a bókot jól bezsebelem Tőled, és életmentőként szolgálatodra állok ezentúl bármikor. :-) Persze nem úgy, mint egy Baywatch-lány, mert a piros fürdőruci elég gagyin állna rajtam, ráadásul David Hasselhof sem az esetem, sőt, úszóbajnok sem vagyok, inkább nagymamásan tempózgatok... de ha meg kell mentenem az életedet, állok rendelkezésedre! Amolyan zsebbarátnős módon.

Arwen72 2009.10.28. 03:02:45

Én meg lassan kezdek a szokásonál is közveszélyesebb lenni.
Merthogy mindenkinek egy Zsebbarátnő idézettel óhajtom megoldani a problémáit.
Először persze csodálkoznak de aztán általában sikerülni szokott.

GöncölSzekér 2009.11.06. 19:26:46

Ez a Túró Rudit majszoló, de közben a billentyűket kopácsoló, de közben tornára készülő, s hozzá meg egyet telefonálni is telefonáló alak nagyon is beszédes. Sok mindent felhozol Bruce Willis, no meg John McLaine kapcsán - és persze ez az egész főként arra fut ki, hogy hogyan is vagy te a saját szerepszemélyiségeiddel. De nekem ebben az a legszebb, hogy valójában - szerintem inkább akaratlanul, mint akarva - jól be is mutatod a pasik és a csajok legeklatánsabb különbségét: azt, hogy a csajok ezer dologra tudnak figyelni egyszerre, a nyomorult pasik pedig csak egyre,. de arra aztán teljes erőbedobással. (Mondom ezt én "nyomorult" pasiként, aki közben baromira jól elvan a maga kis monomániás figyelmével, és nagyon nem tudja elképzelni, hogy egyszerre írjon, telefonáljon, s hozzá még Túró Rudit is majszoljon.)
Ahogy tehát jól kiépült a párhuzam Bruce Willis-szel, közben jól meg is mutatta magát az, amiben te menthetetlenül csaj vagy, Bruce meg menthetetlenül férfi. Nyugodt lehetsz: mielőtt őt megállítanák gyorshajtás miatt, sok mindent el lehet mondani róla, de egyet nem. Azt, hogy ne a gyorshajtásra figyelt volna... Minden csokoládémajszolás nélkül, százszázalékos koncentrációval, s hozzá még szívvel és lélekkel is. De ezt nem azért mondom, mintha elítélném a csajokat a komfortos kis szétszórtságuk miatt. Jó, hogy mások vagyunk. Nekünk például egészen biztosan más jut az eszünkbe a Zsebbarátnő szót hallva, mint egy nőnek... :)

zsebbaratno 2009.11.07. 12:13:14

@GöncölSzekér: Vajon mi juthat eszébe egy pasasnak, ha a "zsebbarátnő" szót hallja? Ugye, nem valami perverz??? Mert akkor azonnal nevet változtatok. (Bár tizenévesek között töltve civil életem mindennapjait, már megtanulhattam volna: a legártatlanabb dologról is bárkinek eszébe juthat valami disznóság.)
Bár ez a szép az életben: akár Bruce Willis, akár Bridget Jones, mindegyiktől lehet valamit tanulni. Mondjuk azt, hogy az éremnek két oldala van.

AmyEvans 2009.11.16. 20:20:55

@Arwen72: Nálunk is. 3 generáció 76-18-ig, és még a fiúkról nem beszéltem. :)

Cukota 2009.11.17. 18:46:09

@AmyEvans: Nálunk jóanyám teljesen megbotránkozott a Zsebbarátnőn, de ez érthető. nem az ő korosztályának készült a könyv, bár anyóspajtásom szerint - aki pszichomókus - minden nőnek magára kellene ismernie még a meredekebb fejezetekből is, csak hát az elfojtások makacs dolgok. Sajnos jóanyámnak van pár komplexusa, szóval a zsebbarátnő sztem beletrafált a lelkébe.

zsebbaratno 2009.11.17. 18:50:12

@AmyEvans: Hű, lányok, ez zene füleimnek! Örülök, hogy olvastok, bár hogy a férfiak mit szűrnek le a dologból, az kész talány. A könyvbemutatón megkérdezte valaki, hogy miért nem írok egy Zsebhaver című folytatást, a fiúkat kipécézve, de szerintem ők sokkal gyakorlatiasabbak, semmint efféle szövegekből merítsenek ihletet. Vagy tévednék? Majd teszteljük őket... :-)

Arwen72 2009.11.17. 20:03:38

@Cukota:
Jóanyáink szerintem megérnének egy külön könyvecskét.:)

Arwen72 2009.11.25. 21:25:39

Nálunk egy Hímnemű is igen nagy szeretettel forgatja.
süti beállítások módosítása